Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka
Na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dzieci przyjmowane są na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomaganiu rozwoju dziecka, wydawanej przez publiczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.
Opieką obejmujemy dzieci od momentu wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, po konsultacji ze specjalistami pracującymi w zespole wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka odbywają się na terenie przedszkola i prowadzone są przez zespół specjalistów, w skład którego wchodzą: pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do niepełnosprawności dziecka, pedagog specjalny, psycholog, logopeda, fizjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej, muzykoterapeuta.
Długość trwania zajęć dostosowana jest do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Zajęcia terapeutyczne trwają jednorazowo nie dłużej niż 1 godzinę. Łączna ilość godzin zajęć wynosi od 4 do 8 w miesiącu.
Do zadań zespołu należy w szczególności:
- ustalenie, na podstawie diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, uwzględniających rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego funkcjonowanie;
- nawiązanie współpracy z:
a) przedszkolem (oddziałem przedszkolnym lub innym podmiotem), do którego uczęszcza dziecko i jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi, w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka;
b) podmiotem leczniczym w celu zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności;
c) ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku i jego rodzinie pomocy, stosownie do ich potrzeb;
- opracowanie indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu oraz koordynowania działań osób prowadzących zajęcia z dzieckiem;
- ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka;
- analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania. Zespół dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
Co trzeba zrobić, żeby uczęszczać na zajęcia WWR w Przedszkolu Specjalnym nr 249?
- Pierwszym krokiem w staraniu się o przyjęcie dziecka na zajęcia WWRD do naszego przedszkola jest uzyskanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Opinię tę wydaje zespół orzekający, działający w publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, przynależnej do miejsca zamieszkania dziecka.
- Po uzyskaniu stosownej opinii, prosimy o kontakt dyrektorem przedszkola lub osobą go zastępującą tel. 22 613 91 65, w celu dokładnego zapoznania się z ofertą oraz możliwością zajęć w ramach WWRD.
- Następnie należy wypełnić kartę zgłoszenia dziecka na zajęcia WWR, którą wraz z kopią opinii należy złożyć w sekretariacie przedszkola. Kartę można pobrać ze strony Przedszkola Specjalnego nr 249, w zakładce Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka lub z sekretariatu naszej placówki.
- W miarę posiadania wolnych miejsc, dziecko zostanie przyjęte na zajęcia, o czym zostaną poinformowani rodzice/opiekunowie prawni dziecka.